Sukces Mystery Shoppera

Tak jak w przypadku każdego stanowiska pracy sukces mystery shoppera uzależniony jest od wielu czynników. W poprzednim artykule podaliśmy 10 cech profesjonalnego audytora badań  mystery shopping. W niniejszym artykule wejdziemy na poziom szczegółów.

Zasada nr 1 ” Nie wyróżniaj się ”

Nie bez przyczyny sama nazwa profesji jest tajemnicza.Podczas obserwacji (ukrytej/uczestniczącej) twoje zachowanie będzie miało wpływ na zachowanie się pracowników obsługi, którzy poddawani są obserwacji, dlatego też zachowuj się naturalnie, tak jak konsumenci. Co się z tym wiąże, nie możesz też być uciążliwy dla pracowników, wiadomo zdarzają się tacy klienci, ale zbytnie przesada może zdradzić twoje zamiary. W przypadku badań mystery shopping prowadzonych w galeriach, marketach, czy też innych wielkopowierzchniowych centrach handlowych,  pamiętaj, że dysponują oni systemami monitoringu klientów na salach i sam możesz zostać oceniony. Dlatego też, zbyte rozglądanie się na boki, zbytnie zastanawianie się przed zadanymi pytaniami, czy też alfabetyczne zadawanie pytań w przypadku uczestniczącej może zdradzić twoje zamiary.Musisz również wiedzieć, iż istnieje system komunikacji poziomej między np. pracownikami monitoringu, a pracownikami punktu informacyjnego ( markety wielkopowierzchniowe), zatem  jeżeli chcesz wypaść dobrze, musisz wcześniej zadbać o przygotowanie. W przypadku badania mysery shopping, którego celem jest pomiar poziomu obsługi w punktach sprzedażowych zlokalizowanych poza centrami handlowymi, masz włączony” radar” już min na 200 metrów przed destynacją. Jeżeli zatem profesja mystery shoppera wymaga od audytora naturalnego zachowania, wcielenie się w rolę aktora, czy każdy się nadaje? Powiemy jednoznacznie, że nie, ale to już w następnym artykule.

Kolejna zasada, która powinna być przestrzegana to ” Nie chwal się znajomym, przyjaciołom co robisz” Wyobraź sobie, że prowadzisz agencję detektywistyczną, tutaj każdy znajomy może się o tym domyślać, ale jeżeli im nie powiedziałeś tego bezpośrednio, to do końca nie wiedzą; czy ją prowadzisz – jesteś właścicielem, czy jesteś agentem. W każdym zawodzie obowiązują jakieś zasady, które albo są ustalone odgórnie, albo sam je definiujesz. Im mniej mówisz, tym bardziej jesteś wiarygodny, w przypadku audytora badań mystery shopping. Mógłbym podeprzeć się maksymą „.., że mowa jest srebrem, a milczenie złotem”, ale na pewno ją znasz. Inna kwestia związana z twoimi znajomymi, to, że do końca nie wiesz czym się zajmują, oraz czy nie będą klientami agencji w przyszłości ( dla której pracujesz)

Zasada nr 3 ” wiedza o zachowaniach konsumentów”. Bądź zawsze ” o krok do przodu”. Jeżeli uczestniczysz w badaniu mystery shopping, gdzie targetem jest pomiar jakości obsługi klienta w salonie samochodowym ( nie mylić ze sprzedawcą samochodów) to warto, abyś zaczerpnął trochę wiedzy o problemach klientów z tej branży tj. z czym przychodzą. Wiadomo, że nie masz czasu na opracowanie elaboratów, jak i nigdy do końca w 100% nie poznasz wszystkich reakcji klientów, ale możesz poznać te najbardziej typowe dla danej branży. Posiadając wiedzę z interesującego cię segmentu branżowego odnośnie zachowania klientów, jaki predyspozycje osobowościowe  możesz komfortowo wcielać się w role klientów.